SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 01.02.2021, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja dokumentu

PLAN PRACY PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PLESZEWIE

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

I. Realizacja zadań statutowych.

1. Prowadzenie indywidualnych badań diagnostycznych, psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i zawodoznawczych.

pracownicy pedagogiczni

cały rok

2.Badanie i orzekanie w sprawie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

- dzieci niesłyszące i słabo słyszące,

- dzieci niewidome i słabo widzące,

- dzieci z autyzmem.

pracownicy pedagogiczni z

posiadanymi uprawnieniami

cały rok

3. Badanie i orzekanie w sprawie

  • dzieci z niepełnosprawnością intelektualną

  • indywidualnego nauczania

  • opinii wczesnego wspomagania

  • zagrożonych niedostosowanych społecznym

  • niedostosowanych społecznie

pracownicy pedagogiczni

cały rok

4. Udzielanie porad bez badań młodzieży, rodzicom i nauczycielom.

pracownicy pedagogiczni

cały rok

5.Prowadzenie terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej.

pracownicy pedagogiczni

cały rok

6. Praca w punktach konsultacyjnych w szkołach i przedszkolach objętych terenem działania placówki, zgodnie z harmonogramem.

W ramach pobytu w szkole, przedszkolu pracownik powinien:

1) udzielać wsparcia metodycznego nauczycielom w przezwyciężaniu trudności szkolnych uczniów,

2) wspierać nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

3) udzielać porad indywidualnych rodzicom,

4) udzielać porad indywidualnych uczniom,

7) udzielać konsultacji nauczycielom pracującym z uczniami zdolnymi,

8) udzielać wsparcia metodycznego nauczycielom prowadzącym zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne i inne specjalistyczne,

9) monitorować realizację zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez poradnię i przekazanych przez rodziców szkole,

wszyscy pracownicy

W zależności od aktualnej sytuacji epidemiologicznej, praca terenowa możliwa również w formie zdalnej – realizacji kontaktu poprzez wideokonferencje, telefon służbowy, pocztę elektroniczną

7. Śledzenie i na bieżąco zapoznawanie Radę Pedagogiczną z najnowszymi Rozporządzeniami MEN.

dyrektor

cały rok

8. Organizacja posiedzeń Zespołów Orzekających.

dyrektor

cały rok

9. Praca zespołów tematycznych psychologów i pedagogów.

przewodniczący zespołu

cały rok

10. Organizacja Rad Pedagogicznych.

dyrektor

cały rok

11. Wprowadzenie do diagnozy pedagogicznej i psychologicznej nowych narzędzi diagnostycznych

Pedagodzy, psycholodzy

cały rok

12. Udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych szkół - również w formie on-line

Psycholodzy, pedagodzy

cały rok ( uzależnione od sytuacji epidemiologicznej)

13. Udział w spotkaniach Zespołu nauczycieli i specjalistów w celu dokonywania wielospecjalistycznej oceny rozwoju i funkcjonowania uczniów w szkołach i przedszkolach

pracownicy pedagogiczni

cały rok

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

II. Dział logopedyczny

M. Wykrętowicz

1. Prowadzenie badań logopedycznych w Poradni.

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok

2. Prowadzenie terapii logopedycznej w Poradni.

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok

3. Prowadzenie badań słuchu w Poradni

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok

4. Kontynuowanie terapii logopedycznej w punktach terenowych:

- Gizałki,

- Białobłoty,

- Tomice,

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

po zmianie sytuacji epidemiologicznej, nie wcześniej niż w II semestrze

5. Prowadzenie wstępnej diagnozy logopedycznej wg zgłoszeń w terenie

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok – po analizie aktualnej sytuacji epidemiologicznej i wytycznych GIS

6. Prowadzenie porad i instruktaży dla rodziców dotyczących pracy logopedycznej z dzieckiem w domu

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok

7. Kierowanie rodziców do lekarzy, specjalistów w celu poszerzania diagnozy logopedycznej dziecka

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok

8. Współpraca z pracownikami służby zdrowia z nauczycielami i pedagogami ze szkół i przedszkoli

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

cały rok, możliwość kontaktu on -line

9. Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów pracujących w przedszkolach i szkołach na terenie naszego powiatu.

H. Bukowska

styczeń

maj – możliwość kontaktu on - line

10. Po ukończeniu szkoleń

- Integracja Bilateralna

- szkolenie „Szkoła dla Rodziców i wychowawców”

M. Wykrętowicz

H. Bukowska

Według harmonogramu szkoleń, uruchomienie po uzyskaniu uprawnień

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

III. Dział psychologiczny

Joanna Haak-Mikołajczak

1. Prowadzenie terapii dziecka w oparciu o przeprowadzaną diagnozę psychologiczną

psycholodzy

cały rok

2. Prowadzenie sesji terapeutycznych z udziałem rodziny dziecka.

K. Vogt-Graczyk

S. Brajer

K. Majchrzak

M. Marciniak

cały rok

3.Prelekcje

- Praca z uczniem z zaburzeniami nastroju – dla nauczycieli

- Wczesne objawy zaburzeń ze spectrum autyzmu – dla rodziców

- Jak przygotować dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej? – dla rodziców

- Zasady skutecznej komunikacji z dzieckiem – dla rodziców

- Jak przygotować dziecko do nauki w szkole – ocena dojrzałości szkolnej – dla nauczycieli

- Motywacja osiągnięć – czyli jak rozpoznać silne i słabe strony w aspekcie motywacji osiągnięć – praca z „ Inwentarzem Motywacji”

K. Majchrzak, M. Marciniak, J. Haak- Mikołajczak, S. Brajer

Według potrzeb

4. Zajęcia indywidualne stymulujące funkcje poznawcze takie jak pamięć i uwaga, szybkie czytanie

M. Marciniak,

Według potrzeb

5. Trening uważności dla dzieci i młodzieży

M. Marciniak, K. Majchrzak

Według potrzeb

5. Konsultacje dla nauczycieli pracującymi z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębokim,

S. Brajer

cały rok

6.Udział w obchodach” Światowego Dnia Autyzmu”

  • punkt konsultacyjny dla rodziców i nauczycieli na terenie poradni w wyznaczonym terminie związanym z obchodami Światowego Dnia Autyzmu”

  • prelekcja na temat „ Wczesne objawy spektrum Autyzmu”

J.Haak-Mikołajczak

kwiecień 2021r.

7.Zajecia psychoedukacyjne dla rodziców na terenie Poradni

a) „Prawidłowości rozwojowe i stymulowanie dziecka w wieku niemowlęcym „

b)Prawidłowości rozwojowe i stymulowanie dziecka wieku przedszkolnym”

J.Haak-Mikołajczak

Według potrzeb

8. Spotkanie zespołu psychologów poradni

- warsztaty psychologiczne celem treningu stosowania metody ADOS

- stosowanie Testu sortowania Kart Wisconsin

Zespół psychologów

I półrocze, II półrocze

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

IV. Dział pedagogiczny

M. Mikołajczak

  1. Śledzenie losów szkolnych dzieci wymagających pomocy:

  • uczniów z niepełnosprawnością,

  • uczniów drugorocznych,

  • dyslektyków

pracownicy pedagogiczni w punktach konsultacyjnych

cały rok

  1. Udział w wywiadówkach i radach pedagogicznych szkół

- Rodzaje opinii i orzeczeń, zasady wydawania

- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do obniżonych możliwości edukacyjnych

Wszyscy pedagodzy

Według potrzeb szkół – również w formie zdalnej

3. Wsparcie dla rodziców i nauczycieli mających i pracujących z dziećmi z wadami słuchu.

M. Mikołajczak

cały rok

4. Sieć współpracy i samokształcenia dla pedagogów

M. Mikołajczak

Termin do ustalenia

5. Wsparcie i pomoc dla rodziców i nauczycieli pracującymi z dziećmi z wadami wzroku

B. Walkowiak

cały rok

6. Terapia pedagogiczna dla dzieci słabowidzących na terenie Poradni

B. Walkowiak

Według potrzeb

7. Terapia pedagogiczna dla uczniów i dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi

  1. Małyszko

  2. Walkowiak

cały rok

8. Badania przesiewowe w klasach I dotyczące umiejętności czytania „Dom Marka”

M. Mikołajczak

wybrane kl. I maj 2021

9. Badania przesiewowe - Skala Ryzyka Dysleksji

M. Mikołajczak, B. Walkowiak, A. Małyszko

Wybrane klasy I – II półrocze

10. Zajęcia rozwijające uzdolnienia dla dzieci kl. I – III w obszarze edukacji matematycznej

A. Małyszko

Według potrzeb

11 Zajęcia z sensoplastyki dla dzieci

M. Mikołajczak

Po uzyskaniu uprawnień trenera – konieczność odbycia kursu

12 Pedagogizacja rodziców

- „Higiena słuchu i wzroku”

- „Stymulacja dziecka w wieku przedszkolnym”

- „Co i dlaczego warto czytać”

-„Wpływ nowych technologii na rozwój i funkcjonowanie dziecka”

- „Jak pomóc dziecku jak zaadoptować się na drugim poziomie edukacyjnym”

M. Mikołajczak, K. Majchrzak, B. Walkowiak

cały rok

13. Opracowanie kwestionariusze do badań uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

pedagodzy

Październik 2020

14 Opracowanie ulotki na temat higieny wzroku i słuchu

M. Mikołajczak, B. Walkowiak, K. Majchrzak

Listopad 2020

15.Spotkanie zespołu pedagogów Poradni

M. Mikołajczak

I i II półrocze

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

V Doradztwo zawodowe

K. Kublias-Nowicka

1. Prowadzenie badań zawodoznawczych uczniów z ograniczeniami zdrowotnymi lub niezdecydowanych zawodowo

Doradca zawodowy

cały rok

2. Prowadzenie indywidualnych konsultacji doradczych dla uczniów VIII szkół podstawowych

Doradca zawodowy

cały rok

3. Prowadzenie indywidualnych konsultacji doradczych dla uczniów szkół ponadpodstawowych

doradca zawodowy

cały rok

4. Prowadzenie zajęć doradczych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej – również w formie on -line

Doradca zawodowy

Według potrzeb

5 Prelekcje dla rodziców - również formie on – line

- Rola rodziców w procesie podejmowania decyzji zawodowej przez dziecko

- Kim będzie moje dziecko ? – orientacja zawodowa dla kl. IV-V

- Uczeń niepełnosprawny – ograniczenia w wyborze zawodu

Doradca zawodowy

Według potrzeb

6. Konkursy plastyczne „Ocalić od zapomnienia – zawody schyłkowe”

- konkurs plastyczny dla dzieci przedszkolnych oraz klas I-III

- konkurs fotograficzny dla uczniów kl. IV-VIII

doradca zawodowy

II-półrocze

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

VI. Profilaktyka i resocjalizacja

K. Vogt-Graczyk

1. Rozpoznawanie zjawiska niedostosowania:

- identyfikacja problemu,

- omawianie rozpoznawanych problemów a nauczycielami,

- spotkania z rodzicami i ustalenie metod działania,

Monitorowanie jakości rozwiązywania problemów przez dom i szkołę

psycholodzy,

pedagodzy

cały rok

2. Współdziałanie ze szkołą i instytucjami w niesieniu pomocy dydaktycznej i wychowawczej dzieciom i rodzicom zagrożonym niedostosowaniem i patologicznym:

  • ujawnianie źródeł zagrożeń,

  • określanie rodzaju patologii i szkód ponoszonych przez ucznia,

  • inicjowanie instytucjonalnej pomocy - kontakt z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, Gminnymi Komisjami ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , Sąd Rejonowy,. MGOPS, Prokuraturą Rejonową, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Pleszewie,

  • rozpoznawanie uczniów z poważnymi trudnościami w nauce,

  • konsultowanie z nauczycielami metod oddziaływań wobec ucznia i rodziny.

psycholodzy,

pedagodzy

cały rok

3. Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Pleszewie, Sądem Rejonowym w celu uzgadniania pomocy dzieciom i rodzinom

psycholodzy, pedagodzy

cały rok

4. Udzielanie pomocy nauczycielom w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez:

- konsultacje dla rodziców i nauczycieli,

- negocjacje,

- mediacje.

psycholodzy,

pedagodzy

cały rok

5. Uaktualnienie informacji o możliwych formach pomocy w szkole, rodzinie, środowisku.

psycholodzy,

pedagodzy

cały rok

6. Prowadzenie zajęć rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne dla dzieci nieśmiałych w wieku 6-11 lat-
program „ Uwierz w siebie”

Prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne „Odkrywamy emocje – co czuję, czego potrzebuję”

B. Walkowiak

Według potrzeb – ze względu na sytuację epidemiologiczną tylko w formie indywidualnej

7. Prelekcje dla uczniów z profilaktyki uzależnień

B. Walkowiak

Według potrzeb

8. Cyberprzemoc
– materiały psychoedukacyjne dla uczniów

- prelekcje dla rodziców „Cyberprzemoc”

K.Majchrzak, M.Marciniak

B. Walkowiak

I półrocze

Według potrzeb

9. Prelekcje:

- Narkotyki , dopalacze – profilaktyka uzależnień dla rodziców

- Uzależnienia wśród młodzieży – profilaktyka, interwencja działanie dla nauczycieli

Kinga Kubilas-Nowicka

Według potrzeb

Dział

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

VII. Inne zadania

1. Współpraca z Radą Powiatu i Starostwem Powiatowym

w Pleszewie:

- udział w posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa,

- udział w posiedzeniach Komisji Oświaty.

_________________________________________________________

2.Współpraca z Urzędami Gmin, Wójtami Powiatu Pleszewskiego

dyrektor

___________________

dyrektor

cały rok

______________

caly rok

3. Współpraca z instytucjami i placówkami Powiatu Pleszewskiego:

- Pogotowie Opiekuńcze,

- Dom Dziecka,

- PCPR,

- Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich (kuratorzy zawodowi

i społeczni)

- Prokuratura Rejonowa w Pleszewie

- placówki służby zdrowia

dyrektor

cały rok

4. Aktualizacja strony internetowej

Informatyk we współpracy z pracownikami pedagogicznymi.

cały rok



Opublikował: Ewa Nowak
Publikacja dnia: 01.02.2021
Podpisał: Jerzy Jurdziński
Dokument z dnia: 08.03.2016
Dokument oglądany razy: 1853